Friday, November 14, 2008

Conditioning . . . . Hurt !

Date : 14th Nov 2008
Route : Gunung Jerai, Gurun Kedah.
Start : 08.01
Finish : 10.20
Aim : Conditioning.

Jam 7.20 pagi aku & Yusof dah sampai kat kaki Gunung Jerai. Jam 7.30 am makin ramai riders dari Alor Star, Sg Petani dan Gurun datang dlm kumpulan. Dari SP: Zailani Perwaja, Nizam dan Said pun ada jugak pagi ni he he he . . . diam2 training kat Gunung Jerai ! Baguslah Said ! Improve climbing !

LonTruth pun datang jugak pagi dgn seorang 'mangsa' baru mtb beginner. Buat apa la hang bawa dia kayuh naik Gunung Jerai. Silap2 haribulan. . . serik dia nak mai lagi . . . . "dia tanya aku, "bang ada kedai jual air tak kat sini . . ." aku kata ada ! . . . dan aku nampak dia beli 2 botol 100 plus (500ml each). Mak ooooi nak pi berkhelah ka budak ni . . . . he he he prepare for d' worst. Apa2 pun Lon, hang 'didik' lah dia dgn baik hingga ke puncak !

p/s

LonTruth sms aku, dia 'temankan' rakan kerja buat 'easy ride dgn granny gear' dan berhenti setiap 500m . . . . mak oooiiii ! 500m berhenti ambil oksigen, 500m berhenti ambil oksigen dan akhirnya Jam 10.30 am sampai juga sahabat tuu kat atas. Tahniah Bro ! Maaf aku tak boleh tunggu lama, terpaksa 'turun' awal utk balik SP . . . . See u' LonTruth !

Ini Siapa ? ? ?
Kawasan Car Park, masa aku dok ronda2 & 'warm up' Faizol dr Alor Star tegur aku "ramly SP ker ? Yap . . . ! aku terus bersalam dgn Faizol apabila dia kenalkan diri. Katanya baru 3 bulan kayuh dgn Geng Soo Beng . . . tapi dr segi fizikal aku nampak hang nii macam dah lama kayuh. 'otot berketoi' he he he. Dia selalu visit blog aku (tapi tak pernah chat). Apapun Faizol "nice to meet you & epi cranking & Keep in touch Bro . . . !

Bottom line : Aku amat menghargai 'visitors' yg sempat meluangkan masa melayari informasi di laman blog aku . . . highly appreciated !

Conditioning Ride . . . after 'hard push' on BM Mtn. Cross 2008.
Today, a 'relaxing climb/ride' under a beautiful canopy of trees heading to d' peak of Gunung Jerai. Weather just fine, breathtaking ... and 'saddle up' all d' way !

Nizam . . . waaa secara fizikal i nampak u dah improve banyak ni ! Dulu 'tembam', sekarang nii alamak . . . dah berani pakai cycling shirt yg sendat he he he sexy u ! Tapi kalu u' stop riding, badan u akan naik semula macam dulu . . . "aku jeles tengok otot paha dia, macam otot paha Josiah Ng ! Tumb Up & Keep it up Nizam !

Landslide view 1.
Bahaya laluan nii sekarang . . . kat tempat Yusof berhenti & tunggu hari ajer . . . hai ngeri ! Laluan ke puncak Gunung Jerai mengalami "kecederaan" parah !
Aku rasa gayat semasa ambil pics ini . . . 'kecut teloq" !

Landslide view 2
Kesan tanah runtuh & laluan air. Anggaran aku : Lebar landslide hampir 30 kaki & dalam lebih kurang 5 ke 6 kaki . . . . 'parah' juga 'luka' yg dialami oleh G Jerai ini. Jika tidak dirawat dgn segera . . . mungkin akan lebih parah . . . kasihan Gunung Jerai ! Sudahlah kawasan Tupah di'robek2' . . . sedih betoi, setiap kali naik utk camping dgn famili (di kawasan rekreasi Tupah) toleh ajer sebelah kiri . . . hati jadi 'pedih' & geram' . . . !

Landslide view 3
Dari atas aku pi ke tepi sikit utk ambil pics ini . . . eeeee ngeri !
Sedih . . . . touching !

sikit hari lagi, tempat2 macam ni pun boleh lingkup !

Gunung Jerai . . . my playground.
Sama2 lah kita jaga Hutan & Sungai yg menjadi 'pasak & nadi' pada bumi ini !
Sayang, Kita ada Hutan & Sungai yang Cantik . . . ! Harap Kerajan Negeri mampu 'merawat luka' yg dialami Gunung Jerai. Kadang2 nak bawa kawan 'foreign' mai sini pun 'segan' (malu) !

Bottom Line "

> Today - My Conditioning Ride . . . . hurt !
> I love to Ride/Tour. Suka ride & jalan2 negara jiran dan cerminkan diri dgn negara kita !
> Suka bawa anak2 berkhemah 'camping' and lets them expose & appreciate nature . . . !
> You dont need buckets of money for 'camping' with ur' family . . . but with ur' guide & supervision . . . ur' kids will appreciate & luv' nature and to every living creature, including ants, worms, plants and many others?...! Wow awesome !
> I Love Malaysia and I Love "Hutan & Sungai Kita".


No comments: