Monday, May 04, 2009

Pangkalan Hulu ~ Paradise !

Date : 3 May 2009
Route : Kroh~G. Paku~Klian Intan~Nenering~Betong~Kroh
Dist : 70km+
Riders : 15

Jemputan Kayuh hujung minggu yg lepas datang 'mencurah-curah' i.e. dari TRM, Perlis MTB, Red Flag and SP. Ada yg 'merayu-rayu' mai la BangLy . . . bila aku kata tak boleh "dia org kutuk aku rapat ~ alahhhh shja cari alasan laa tuuuu ! He he he macam tuu laa kawan2. Aku tau kutuk tuuu tanda sayang pada aku. Terima kasih.

Minta maaf ler aku tak dapat penuhi 'hajat' tuan2 semua kerana ada beberapa tugas yg perlu diuruskan dgn segera utk 'pelanggan'. Sebagai 'penceramah bebas' program perkhemahan pelajar ini mesti dilaksanakan dgn lancar wz 'zero defect'.

Utk lepas geram ~ aku maklum BalingBiker 'hajatku' utk MTB endurance dari pada 3 May Kroh ~ Klian Intan ~ Gerik ~ Nenering ~ Betong ~ Kroh. Tak sangka pula ramai sahabat Kroh MTB, Baling Biker & PGA yg berminat utk turut serta dengan syarat . . . laluan itu dipinda Kroh ~ Gunung Paku ~ Nenering ~ Betong ~ Kroh approx 70km. Set ~ aku tak kisah !

Aku memang tak pernah ride di kawasan ini. Lihat 'terrain pada Google Map' melalui jalan Gunung Paku dgn ketinggian 402m dari aras laut dah cukup utk menaikan 'syahwat' kayuhan. Route ini berbukit-bukit dgn 'long climb' yg pasti tidak akan menghampakan peminat2 MTB endurance ride/'bertukar angin'.

Hujan renyai-renyai, cuaca redup cukup 'menghairahkan'. Dahulu jln raya ini sibuk dgn kenderaan menuju ke Gerik dan Kelantan. Tapi sejak 'highway' baru siap, jln raya/route ini among the best playground for cyclist. Hutan kiri kanan ~ udara lak segar ! Memang Best !

Walaupun jarak 70km but 'full of fun climb' all the way to Betong. Kalau buat 'pacing' macam 'bapak-bapak penyamun' pasti mencapai Quality Ride Tahap 5 Bintang. Semasa downhill Gunung Paku 'top speed' aku 75.5km/h. Kalau tak hujan aku yakin Max Speed lebih dari itu. Tuan Fazil bagitau aku dia pernah buat 84km/h ~ mak oiiiiiii ! Biar betul orang tua niiii ! Waa talak tipu punya . . . . .


Kalau ride ikut Kroh ~ Gerik ~ Nenering ~ Betong ~ Kroh distance approx 100km+ with full of climbing ~ WOWWW ! Waaa cakap luu ~ Memang Tahap Gaban . . . ! Tapi kalau nak sedap lagi kita ride dari Baling ikut 'highway baru' Baling ~ Gerik naik Gunung Kendurong lepas tuuu masuk ikut Kg Lalang ~ Klian Intan ~ G. Paku ~ Kroh. Kalau boleh buat route ini 'memang ada gak riders' selepas habis ride jadi 'parkinson' . . . he he he !

Aku ingin mencuba laluan Kroh ~ Klian Intan ~ Gerik ~ Nenering ~ Betong ~ Kroh sekali lagi dan memerlukan bantuan rakan2 utk sama2 'merasai nikmat' kayuhan di kawasan ini. Kalau ride sorang-sorang 'tak stim' laaaa ! Kena grouping i.e. Fast, Medium and Slow.
Semasa dok kayuh aku asyik dok 'ushar' basikal Tn Fazil dgn Rigid Fork nyer . . . . geram nyer akuuu ! Aku dah order satu utk dipasangkan pada 'besi burok' aku. Nanti bila dapat 'badan' baru aku transfer balik. Yg penting aku 'tangkap' dia dulu.
~ Dah sampai 'rigid' fork tuu nanti ~ aku pasang kat 'besi burok' niiii ~
lepas tuu aku nak pasang handle bar macam ni pulak !
Hentam saja lah Labi ! Janji U Enjoy Wz Ur Xtvt !
P/s ~>
  • Terima kasih Tn Fazil, Kroh MTB, BalingBiker, PGA dan rakan yg lain.
  • Aku tanya Razif " zif ~ tuu sapa ?" ~ BgLy tak kenai ka ? tuu laaa Callbarup @ burger" aduhhh ampun ! Tengok gambar dlm blog lain ~ kat luar lain Hensem @ Len cai. Aku Minta Maaf banyak pada "burger" ~ tak sempat nak sembang2.
  • Malam nii aku piii jumpa Doktor Azhar utk routine medical check up. Dua tiga kali dia ambil BP aku ~ dok senyum2 tengok aku "your BP 126/82 ~ Good". Alhamdulillah segala pujian bagi Allah swt dgn izinnya. Mlm aku kemaskini My Fitness Log.
  • Medical check up ini sebagai persiapan sebelum aku 'masuk hutan Sedim" mulai ptg 6 May hingga 14 May" ~ InsyaAllah.
  • Where There Is A Will ~ There Is A Way !
  • SubhanaAllah.

No comments: