Tuesday, June 24, 2008

Week End On Bike

Date : 21st/22nd Jun 2008
Route : SP > Baling > Betong > SP
Total Dist. (approx.) : 201 km
Riders : 10 Budah Hitam

After 200 km ride . . . masih mampu bergurausenda ha ha ha ! Thumb Up Bro !

Sebenarnya aku agak keberatan utk 'jemputan' kayuhan ke Betong ni. Risau, nanti tak mampu nak ikut kawan2. . . . walaupun ride slow2 aje !(depa kata). Risau fasal aku dah 2 minggu tak ride dok makan tidok aje kat Bangi ni. Tapi sayangkan kawan2 aku terima gak jemputan ni . . . . ptg Jumaat aku check/service beskal sendiri utk 'kayuhan maut' besok . . .

Pagi jam 6.30 semua dah berkumpul kat depan Institut Perguruan. . . .bersemangat ! Aku tengok semua pakai 'slick tyre' 1.5 mak oooooi mana aci macam ni. . . . aku pakai offroad 1.95 dan Mathew guna touring tyre . . . Hangpa nak speed atau takut kena tinggal belakang ha ha ha ! Nampak gaya ride kali ni memang jadi 'race' lah . . .

Next check point will be at Baling so ride slowly laaa ! SP to Baling is about 57km . . . . kalu dah guna slick tyre 1.5 tak akan lah nak lari 20km. . . . .he he he saja perangat . . . . semua lari lebih 30km. . . .hoiii laju sangatlah ha ha ha hangpa kata nak average 20km aje" itu lah kawan2 . . .kalau dah ride ni memang lupa diri . . . .

Maaf gambar kat bawah ni not in sequence tapi aku buat foot note kat bawah pics tuu !

Hari Sabtu 6.35 pagi Beb !

Mana aci macam ni ! semua pakai slick tyre ! Nak race ka atau takut kena tinggal kat belakang ?
Cuaca hari ni memang rahmat utk kami. . . .panas terik !
Beskal aku kat G. Inas. Aku prefer offroad tyre for training ! Dulu masa 1st ride to Betong aku guna tayar offroad 2.2 macam tayar lori 3 tan. . .

Ah Chek ! mengalami kejang otot kaki kiri semasa baru nak climb gunung inas (6km). . . dia membebel "ari ni panas maaa "! "gua tak boleh tahan, aduh tak leh bangun abg ramly". "macam mana mau kasi cepat hilang ini cramp haa "? Kesihan pun ada, lucu pun ada ! Nampak agak serious, tak mampu jalan macam mana nak kayuh . . . nasih baik ada Francis, yg support dgn motorbike . . . . pity him ! aku tak sampai hati nak ambil gambar dia masa kena 'towing service' dan "MTB on motorbike". Kalu tidak kecoh satu dunia !

Posing kat Imigresen Betong Thailand.

Mathew wz touring tyre. . . keep on asking me, how many km to go ? Walaupun 1st time ride long distance dia mampu ride sampai habeh ! Jangan serik Mathew !

Border pass aku penuh chop ! Think positive maa !

Yusof @ skot, Roslan and Ah Chek
Kat kedai Amin di Betong Thailand. Meraikan ketibaan kami dgn menjamu minuman 'isotonik' thailand ! Thanks Amin. Petang dia 'jemput kami ride kat Betong Hot Spring'. Alamak ! nak tolak jemputan malu (sebenarnya takut) aku dah tau kawasan tuu berbukit 12km . . .ya tak ya OK lah Amin !

Sepuloh budak hitam Posing kat Betong Thailand. . . .kat belakang yang merah tuu "World Largest Post Box"

World Largest Post Box in Betong Thailand ! Aku suruh Pak Mail ambil gambar ni elok2, dia pi ambek senget pulok !

Af Fook . . .

Roslan berat badan dia 110kg. semasa downhill gunung inas dia overtake aku dgn Top Speed 72.9km . . . boleh tahan daring u . . . aku puas pedal, topspeed cuma 66.2km aje. . .cuba tengok posing maut dia ! he he he !

Pak Mail . . . menderita semasa kayuhan balik . . . masa lunch pun dia makan sikit, dinner tak makan. . .breakfast kami tekan nasi kerabu dan roti canai dia minum ajer . . dah biasa tak makan pagi _ no komen ! "mana cukup makan roti ajee ? keje kat ofis boleh ler ! Eat to Ride . . . pak mail !

week end on bike ? . . . ini dah kali ke 3 aku ride ikut route ini. . . . "benci tapi suka"

Petang jam 5.00 waktu thailand. Amin guide kami ke Betong Hot Spring (approx. 12km) Aku tak sempat ambil gambar kawasan berbukit ini. . . tengok kawasan offroad dah buat aku kecut perut . . . . dlm hati ingat, "hai Amin, nak pekena kami ke "penat pagi tadi tak hilang lagi ni ! adeehh !

telor yg dah direbus dlm air panas. kejap jer dah masak !

som tam kat Hot Spring. . . kat lubang ni . . .air panas giler !

Betong Hot Spring
Bersama Betong MTB Club
Betong MTB Club. Kuat2 woooo ! Aku tengok masa ride ke Hot Spring depa guna depan besar, belakang kecil tak tukar2. . . lepas tuu dok turun naik, turun naik tengok kami. . . .adeeeh malu, malu. . . .Wan Shahidan ajer yg boleh ikut depa nii !


tempat khas nak rebus telor

lunch kat Betong . . . Eat To Ride . . . menu as follows:

perut lembu goreng . . .
sayur campur . .

daging lembu (fresh) masak merah . . .

Tom Yam campur . . .

kerabu pelam . . .

telor dadar . . .

mmmmm sedap, sedap ! . . . .aku seronok tengok Bro kita makan . . .baru syok kayuh !
habis clear kami 5 orang makan . . .
Habeh Lincin . . . . Kayuh 83km ajer & lunch RM 80.00 ha ha ha ! Eat To Ride, Ride To Eat _KOTRT

Epi Sokmo ! after 167km ride semua masih boleh joke & laugh ! Fun Ride haa !

Kat Petronas Kuala Ketil. Selepas ride dlm 3km dr K. Ketil hujan lebat. Kami redah ajer dlm hujan lebat . . .

Ini dia Francis @ Joker. Marshal yg menyelamatkan Ah Chek . . . epi 24hrs !
on d way back . . .kat baling pekena pulut & durian pulok !
Roslan, u nak ke ? . . . . "boleh jugak" . . .

lepas tuu pekena pulak nasi lemak seorang 2 bungkus he he he !



depan kedai Amin kat Betong. aku tak tau festival apa ? tapi nampak macam ada org kat atas usungan tuu yg diraikan . . . lagu alaa rambong !

Lesson learned " - " Patience & Staying Power "

1. Bangun pagi 23rd badan terasa amat sakit. . .macam nak demam. Apa tidaknya, on d way balik semua speed & maintain 30km ke atas ke finishing point. . . .aduuuuuh sakitnyer. Roslan ada call aku, ptg tuuu dia cirit birit & nak demam . . .he he he padan muka kita !

2. Thanks to Francis @ Joker . . . . full of 'fun' ride !

3. Dah 3 kali aku ride route ini, and i'm planning for offroad ride wz Betong MTB . . . . . . ! See u guys !

No comments: