Saturday, December 06, 2008

Sat & Sun Short Write

Day/Date : Friday 5th Dec 2008
Start : 08.15
Riders : me, yusof, nizam,zaid & tommy.
Aim for "Middle Crank & Best Time"

Pagi ini cuaca cerah & tiada kabus. Sebelum ride biasanya aku suka berkongsi aims for altitude training pagi ini 'to get d
best individual time at ur' own phase. Tiap kali 'naik' G Jerai, aku sentiasa aim utk 'padamkan' rekod peribadi yg lepas he he he. . . so far so good termasuk 'climb' pagi ini ! Kami 'sepakat' utk guna 'middle crank' atau jika mampu 'henjut' yg besar all d wayyyy up . . . & dont injured ur' self. Memang 'sedap' @ dlm bahasa Iban 'nyamai' & memang 'puas' apabila misi tercapai. Peluh keluar 'berketoi-ketoi' seluruh badan. . . walaupun ride 13km tapi macam ride 130km . . . 'nilai peluh pagi ini amat berharga".

Semasa DH, nizam, zaid, yusof, aku & tommy turun serentak. Lebih kurang 3km DH . . . . speed 47- 49km++ tiba2 tayar belakang basikal aku ' burstttttt . . . . pssssssssttttttttt ! terasa rim belakang membuang . . . sempat tanggalkan 'clip-in' . . . dapat kawal 'drift' dgn baik & landed safely (degup jantung terasa kencang - bup - bup bup ). Ini adalah insiden kedua aku di G Jerai . . . yg pertama dulu tayar depan (lagi ngeri, hampir tersembam & hilang kawalan - nasib baik masa tuu guna flat paddle), juga tiada kecederaan -
alhamdulillah ! Di Penang Hill dulu pun aku pernah kena sekali 'tayar depan' pula tuu semasa DH ikut jeep track . . . . eeeee ngeri !

p/s - Hingga hari ini masih 'tak serik' guna ' v-brake ' . . . he he he !

mechanical breakdown coz' by human error . . . ?

"ter-pe-le-ngott tayar belakang aku"
- don't blame d' v-brake . . . blame ur'self ! Ha ha ha ! -

Lessons Learned :
> I dont like to blame others for something . . . !
> DH . . . Go Fast, Go Safe !
> Never regretted with clipless pedals & every incident build my confidence.

> Clipless pedals meant 'man & machine work together' . . . ha ha ha !


- - - - - - - - & & & & & & & & & - - - - - - - -

Day/Date : Saturday 6th Dec 2008
Start : 07.50am Finish : 10.45am
Route : "Back Track Sp Jamboree"
Note : 17 riders

Semalam hujan & trek basah. Pagi ini pun mendung, sekali2 hujan renyai. Kami bermula dari Cinta Sayang 'backtrack' menghala ke DG Tower dimana terpaksa 'climb' beberapa 'bukit2 kecil' . . . ! Lebih kurang 2 jam lebih 'enjoy ascent & descent" . . . semua nampak masih ceria. Apabila 're-group' aku cepat2 sebut: "pai pai pai pa1 " (go go go go ) . . . walaupun ada yg baru nak ambil oksigen he he he sorry maa ! Stopping banyak2 nanti boring he he he !

Semasa aku descent dgn jentera fullsus kesayangan . . . fuyoooo susah mau cakap la beb ! terasa macam naik kereta mercedes . . . zuuup, zuuuuup, zuuuup perfect suspension !, tiba2 terdengar suara2 kat belakang "ada orang jatuh" . . . . "ada orang jatuh". Alamak berhenti & backtrack . . . . dari jauh aku nampak ada se org rider dlm keadaan tersembam . . . riders lain semua cepat2 membantu. Aku tinggalkan basikal dan terus berlari naik . . . sampai kat atas, ZAILANI sudah dlm keadaan terlentang . . . dibantu oleh Nizam Merida dan rakan2 lain !

Luka pd pipi kiri & kanan serta luka siku kiri . . . . aku & nizam & andy keluarkan 'first aids' masing utk membantu Zailani . . . dia asyik kata OK ! OK ! Tapi kami risau tengok keadaan fizikal dia . . . so, cari jalan pintas utk keluar dari kawasan kelapa sawit ini . . . ! Terima kasih kepada semua rakan2 yg sama2 membantu sahabat kita . . . "if u do d' good things, all d good things will comeback to you, sooner or later . . . "

"Ride Fast - Ride Safe"

17 riders


Nizam & MatLaguna basuh & sapu antiseptic pada lengan serta siku kiri Zailani
"ptg lebih kurang jam 5pm aku terima sms dari zailani ucapkan terima kpd rakan2 yg membantu . . . ibu jari kanan dia 'dislocate', bomoh dok tarik tak boleh masuk lagi . . . aku tak tahan sakit . . . sat lagi sambung utk 'masukkan' balik ".
Semoga anda cepat sembuh !

. . . something better than nothing . . .

Jentera fullsus @ diesel power kesayanganku. Aku beli basikal kat Gary CCI di Penang pada tahun 2002. Sehingga hari ini dah hampir 6 tahun aku 'henjut dia' utk 'operasi' . . . bila descent: fuyooooo ! susah cakap laaa beb, macam mercedes ha ha ha !.
Air Pressure fork depan 100 dan rear shox 170 . . . berat badan aku 76kg. Tires 2.2 dgn pressure 35 psi. Memang ngammm . . . dia punya 'drop & jump' unspeakable !


Pictures & details > click my picasa web albums below:
http://picasaweb.google.com/ramlysp/5And6Dec2008Backtrack

No comments: