Tuesday, December 28, 2010

Gulau Recce Ride


Date: 27th Dec 2010

Route: (click) SP - Gurun - Sik - Gulau - SP


Distance: Approx. 158km

Riders: Cgu Nusi, Cgu Kob & KGB



Dah lama Cgu Eee ajak kami ride laluan ini hingga ke Durian Burung. Tapi, terpaksa tangguh kerana padat dgn jemputan kenduri kahwin pada hujung minggu. So, semalam kami bertiga 'recce ride' dari SP - Gulau utk kenalpasti lokasi sesuai 'feeding point', kedai2 makan serta dapatkan gambaran sebenar laluan ini.

Jarak dari SP ke Pekan Sik lebih kurang 50km shja and route was friendly'. Selepas 50km+ sesuai utk 'feeding' yg pertama. Jalan raya dari Gurun - Sik luas serta kurang kenderaan. Ada beberapa 'climb' yg menarik utk uji tenaga aka 'attack' sepanjang jalan ke Sik. Tapi kami bertiga, 'drafting' sahaja dan ada ketika 'attack' utk epi-epi . . . tak kira lah brpa speed yg mampu asalkan epi :- )

Di puncak Empangan Beris, Sik Kedah bersama Cgu Kob @ Jacob Toni.
Tak jauh dari Pedu Lake Resort. Cuaca panas terik, R&R seketika.

Jarak dari Sik ke Pekan Gulau lebih kurang 29km dengan 'rolling' yang lebih 'menarik' hingga ke Pekan Gulau. Jalan raya luas . . . best utk 'attack and attack' kepada yg bertenaga. Best time mengerah tenaga pada tahap masimum bagi menguji skill & strength in long distance ride. Alhamdulillah dapat lalui semua 'climb' dgn baik pada tahap usia semasa.

Bersama Cgu Eee (Nusi) ketika R&R di Puncak Empangan Beris, Sik Kedah


Ketika tiba di Pekan Gulau, dimaklum orang kampong : "jalan raya 'loop' ke Weng dan Baling 'under construction' . . . dan tidak boleh di lalui. Dulu ada juga rancang utk kayuh ikut laluan ini keluar ikut Weng - Baling dan masuk ke Betong, Thailand. Hurmm tangguh dulu hasrat tuu :-)

Jarak dari Gulau ke Durian Burung Lebih kurang 60km. Penat bermain panas terik sejauh approx 79km rasanya tidak bersedia meneruskan kayuhan 60km lagi ke Durian Burung dan ke sempadan Thailand. Dalam kepala dok fikir dah : "mampus nak ragaih bukit-bukit tuu dari Gulau ke Sik he he he !

Kayuhan balik dari Gulau - Sik - Gurun - SP dalam cuaca panas terik tapi masih bertenaga utk main-main 'attack' sepanjang jalan. Alhamdulillah mungkin 'mood' utk kayuh hari ini memberi aku sedikit tenaga.

Balik rumah tidak ada selera utk nasi . . . cuma minum air suam sahaja. Dinner 'char-koey-teaw' and tosei sahaja.

Note :
  • Terima kasih Cgu Nusi - laluan ni memang best. Selalu2 ke Gerik pun jemu juga he he he.
  • Terima kasih Cgu Kob - sejak balik bercuti dari Sarawak anda makin bertenaga. Seronok dapat lihat performance kawan-kawan makin 'mantop'. . . . hurmmm hang gosok 'getah kudat ka' he he he !
  • InsyaAllah - rancang utk ajak kawan2 ride laluan ini SP - Gurun - Sik - Gulau - Durian Burung - SP. Jarak lebih kurang 300km pergi/balik. (Day 1 - bermalam di Durian Burung. Day 2 - kayuh balik ke SP)
  • See u guys :- ) . . . . . . ooopppps besok 'lunch' kat Restoran Haji Nan jgn lupa bawa 'border pass' he he he !

No comments: