Friday, January 08, 2010

Bendera Putih

Setelah berehat panjang, pagi ini berhasrat utk mendaki 13km ke puncak Muzium Gunung Jerai. Tapi aku tak letak harapan tinggi hingga ke puncak Menara Telekom. Cuaca pagi mendung dan ada beberapa riders lain dah mula mendaki.

Lebih kurang jam 7.40am aku mula mendaki perlahan-lahan. Seawal pendakian 3 ke 4 km nafas kencang, peluh 'merecau' keluar . . . tapi aku rasa 'seram-sejuk' serta macam tak bertenaga utk mendaki.

Puas 'dok toi' (push), tapi rasa gerek aku macam tak bergerak. Baru 4km aku dah rasa teramat haus. Di KM 4 pendakian aku makin 'semput' dan 'pancit'. Berhenti 'minta nyawa' ~ relak, ambil nafas, minum dan terus mendaki semula.

Sampai di KM 7, lebih 6 KM ke puncak Muzium aku angkat 'Bendera Putih' tanda mengalah. Tekak kering dan pedih. Sakit mata tak sembuh lagi ~ rasa berdenyut. Kat sini sahaja mampu aku kayuh.

Semasa 'downhill' dgn kelajuan 40 - 45km aku dah rasa 'cemas'. Sekali sekala rasa macam 'off balance' ish ish ish teruk aku kali ini.

Balik rumah ~ lepas solat Jumaat, tidor. Bangun tidor kedua-dua belah mata aku bengkak dan berair. Mungkin 'bentan' ~ dok gatai pii kayuh juga.

Aduhhhhh ~ kena rehat lagi hingga betul-betul sembuh.

No comments: