Tuesday, September 01, 2009

Jom gi Dapur !

~ My Favorite Vegetables ~
Bulan puasa ni bukan kata kurang kayuh ~ pegang beskal pun dak he he he ~ Cemuiih ! Belah petang tukar xtvt . . . 'dok mereka' apa nak buat utk 'berbuka'. Resipi kat bawah niii khas utk RazifBaling, fasal dia teringin sangat tengok posting aku yg lalu. Senang jaa Razif, tak payah ganggu dapur orang umah. Menu biasa Razif, utk berbuka dan sahur. Walaupun tak kayuh . . . . makan 'jaga beb' !

Ini antara sayuran2an kegemaran aku, Modal tak sampai RM 20.00 boleh tahan seminggu (kalau tak makan laaa he he he )

Bahan2nya : (hang boleh tambah sayoq yg hang suka)
  • Red Tomato
  • Lettuce
  • Cabbage
  • Bell peper/Capsicum
  • Grapes
  • Radicchio
  • Onion
  • Carrots
  • Timun @ cucumber
Cara2 :
  • Basuh sayuran elok2 dan rendam sat dlm air + garam. ( Hang nak campur dgn minyak rantai beskal pun boleh juga he he he)
  • Lepaih tuu hang potong elok2 sayoq tuu i.e. buat laa macam cube ka bagi cantek sikit. Tapi kalu hang nak makan sebatang2/sebiji2 cicah dgn Thousand Islands Dressing pun boleh jugak . . . . walaupun orang lain tak pernah buat he he he !
  • Lepaih hang potong elok2 ~ susun/hias dlm pinggan 'comey' yg Mrs. hang buat perhiasan dlm almari tuuu . . . . .
  • Then ~ wrapping bagi kemas dan simpan dlm peti ais.
  • Best kalau makan masa sejuk sejuk . . . boh Thousand Islands Dressing & Mayonnaise. Perghhh memang Best
  • Biasa kalau lepas kayuh sepinggan besar tuu boleh abeh.
  • Lepaih Taraweh boleh ringan2 dgn sayur2 nii.
Hias sayuran tuu dlm pinggan yg 'comey' baru 'nampak selera'.

Bila nak makan ~ 'boh' dlm pinggan kecil lain. Masa tuu baru mix dgn Thousand Island & Mayonnaise . . . . alahaiiiii ! Hang bayangkan kalau lepas kayuh naik Gunung Inas ~ mau satu mangkok besar abeh he he he ~ tak paaaa semua sayoq fresh !

Bersahur : Roti Perancis, Mushroom soup, sayuran . . . . Kopi Radix & Air Suam !

Kadang2 berSahur ~ roti, kacang panggang, telor mata lembu & Kopi Radix !
p/s.
  • Sentiasa bersyukur dgn apa jua rezeki yg Allah swt berikan.
  • Bukan 'riak' ~ hanya sekadar berkongsi ilmu dgn rakan-rakan.
  • Selamat Berbuka Puasa ~ Was salam !

4 comments:

Long Mie said...

Adalah sahaya sangat-sangat minat akan masakan (eh silap) makanan yang seperti demikian. Adapun sahaya sedang berusaha sedaya upaya untuk isteri mengikut peraturan makanan Bung Romly ini. Doakan semoga saya menemui kejayaan, adanya.

ramly sp said...

adehhhhhh ~ bahasa indera kayangan he he he ! Appetizer biasa jer Mei . . . nasi bedal gak ! Selamat menjamu !

zan-KX said...

1000 island...!!!
meraviglioso, fantastico, stupendo..
acquolina in bocca...

ramly sp said...

Sa-wat-dee kaap . . .kin ~ oooo a roiii Bang ! he he he