Wednesday, September 23, 2009

Breakfast Ride

Date : 23th Sep 2009
Route : SP - Baling - SP (via Tawar)
Dist : 118km
Cal. Burn : 2,050

Sebulan lebih 'berehat' xtvt kayuh Sempena Ramadhan. Begitu juga dgn xtvt di Sedim. Ramadhan "bulan kemaafan' ~ masa yg sesuai utk 'muhasabah diri' dgn pelbagai xtvt serta bersyukur dgn nikmat yg Allah s.w.t berikan sepanjang tahun ini. Alhamdulillah . . . . . !

Sebulan lebih 'relax' . . . paha dan 'anak anjing' (betis) pun jadi lembut.

Pagi nii dah nekad utk ride ke Baling. Dari SP ke Kuala Ketil aku dah set utk Average Speed 25km sahaja. Ride 'ser-low ser-low' to avoid any injury. Dari Kuala Ketil aku masih tak berani 'force' cuma 'cadence' @ 'spin' . . . . utk panaskan badan.' Risau nanti 'cramp'. Penafasan tak steady ~ tapi berusaha juga utk 'maintain speed' yg selesa.

Dari Kuala Ketil ke Baling aku gagal utk mantain Ave Speed 25km . . . beberapa 'bukit kecil' selepas pekan Tawar buat aku semput. Tambahan melawan arus 'angin kera jatuh' adehhhh peritnyer !

Masuk simpang Baling approx 12km ke Baling aku 'kerah kederat' terakhir. Cruising 30 - 35km dgn MTB wz 2.1 offroad tyre agak 'perit' tapi 'enjoy' masih mampu bertahan. 6km terakhir dah rasa goyah 'kayuh pun tak bergerak' he he he . . . . arrived Baling hampir jam 10.30am.

Call Razif BalingBiker utk 'breakfast' kat Restoran Ketapang ~ tapi dia minta aku singgah kat rumah dia sahaja. Aku terima offer ~ tapi cuma minum-minum sahaja. Thanks Razif. Tiap kali aku ride ke Baling atau Kroh atau Betong . . . kena bagitau dia aka "abang Long".

Selepas tuu terima ajakan dr kawan lama utk singgah makan kuih raya pula. . . . adehhhh. At last 11.45am baru aku bergerak dari Baling ke SP. Baling ke Tawar cuaca panas terik tapi dari Tawar ke K/Ketil hujan mulai renyai-renyai. Selepas 3km dari Kuala Ketil hujan lebat. Terpaksa berteduh di pondok lemang tepi jalan. ETA SP lewat . . . . . jam 2.30ptg.

Note:
  • Alhamdulillah ~ walaupun sebulan lebih tak kayuh masih ada stamina utk enjoy long distance ride.
  • Key ~ Eat Ride during fasting month . . . . and 'enjoy with ur xtvt'
  • Sepanjang 100+km ride ~ aku cuma bertahan minum air kosong dan empat keping kek.
  • Sampai rumah ~ abeh sepinggan besar 'mix veggies' aku belasah.
  • Besok relax/no ride ~ utk berpuasa enam . . . insyaAllah !
  • Jumaat malam bertolak ke Subang Golf Club. Berada di KL mulai 26hb Sep hingga 15hb Okt 2009. InsyaAllah ~ akan berusaha utk terus ke Perlis bagi menjayakan KPLR 2009.
  • Enjoy Cycling !

No comments: