Saturday, August 22, 2009

Ramadhan Al Mubarak


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakuh . . .
Quote ~ Doa malaikat Jibrail menjelang Ramadhan Al Mubarak "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan jika dia tidak melakukan hal-hal berikut :
~>
Tidak memohon maaf terlebih dahulu kpd orang tuanya. (jika ada)
~> Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri.
~>
Tidak berma'afan terlebih dahulu dgn orang di sekitarnya.

Maka Rasulullah s.a.w. pun mengatakan Amin sebanyak3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yg berdo'a adalah Malaikat dan yg meng'amiinkan ada Rasulullah s.a.w. dan para sahabat dan dilakukan pada hari Jumaat".

"Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak ~ semoga bulan yg mulia ini dapat kita sama-sama menambahkan amal ibadat kpd Allah S.W.T. dengan penuh keikhlasan" ~ Annamohon maaf dari kalian semua.

Kepada saudara-saudara, sahabat-sahabat, 'pelawat' . . . Sempena Ramadhan yg mulia ini, aku dgn rendah diri memohon maaf drpd sebarang kesilapan ~ sengaja atau tidak sengaja, malalui kata-kata, tulisan @ catatan, perbuatan ataupun kerana gerak hatiku yg jahat menyebut-nyebut . . . . MAAFKAN AKU ~> agar jiwaku dalam keadaan "tenang & bersih" sepanjang menjalani ibadah puasa yg dirahmatilah ALLAH S.W.T.

Ya Allah ~ Aku tidak pernah jemu menadah tangan dan munajat padaMu Ya Allah. Aku lah hamba mu yg banyak dosa dan sehina manusia di depan Mu. Begitu lama aku mengasing diri dari Mu. Begitu ingkar aku akan segala tuntutan Mu. Begitu leka aku dengan segala larangan Mu. Begitu jauh aku dari Mu Ya Allah. Betapa aku melupai Mu Ya Allah . . . .

Tetapi Engkau sentiasa mengingati aku Ya Allah. Kau buka pintu hatiku Ya Allah. Kau kikis
segala kemungkaran ku Ya Allah. Kau terangkan segala kegelapan ku Ya Allah. Sesungguhnya Engkau mengasihani aku Ya Allah.

Ya Allah Ya Tuhan ku ~ Ampunilah segala dosa kami. . . Terimalah segala penyesalan & Taubat kami Ya Allahhhhhhh. Janganlah kau uji kami dgn ujian yg tidak mampu kami harungi Ya Allah. Lindungilah kami dari segala kemungkaran yg boleh merosakan iman & akidah. Berkatilah kami dengan hidayah Mu. Kasihanilah kami Ya Allahhh. Sesungguhnya Engkau Maha Mengampuni .


Hanya dgn gerak hati aku munajat padaMu . . . Jika terpileh sebagai 'tetamuMU' pada musim ini Ya Allah, kau permudahkan kerja haji & umrah kami . . . terimalah apa jua amal kebajikan kami semasa berada di dua tanah haram Mekah dan Madinah sebagai amalan yg terbaik disisiMU Ya Allah.

Dan jika disebaliknya ~ kami redha tetap redha Ya Allah dan akan terus bermunajat kpd Mu. Tolonglah dan bantulah kami Ya Allah. Jika ditakdirkan panjang umur kami, maka panjangkan dlm kebajikan Ya Allah. Jika ditakdirkan pendek umur kami, pendekkan dlm kebajikan Mu juga Ya Allah.

Ya Allah ada dosa yg selama ini kami sembunyikan pada ibubapa kami dan dosa-dosa yg kami sembunyikan pada isteri, atau suami kami dan keluarga kami dan sahabat handai kami. Namun Kau tetap mengetahuinya Ya Allah ~ ampunkanlah semuanya Ya Allah ~> Ya Allah.

Amin ra robbala'lamin !

No comments: